Piccolo Groupin kasvutarina jatkuu – uusi tytäryhtiö täydentää palvelu­tarjontaa

Piccolo Groupin kasvutarina jatkuu – uusi tytäryhtiö täydentää palvelu­tarjontaa

Piccolo Group Oy on Vaasaan vuonna 1988 perustettu logistiikkayritys. Vuoteen 2019 mennessä Piccolo Group on kasvanut yli 120 henkilöä työllistäväksi palveluntarjoajaksi, joka tarjoaa saman katon alta kuljetuspalveluiden lisäksi pakkausta, varastointia, kokoonpanoa, kalusteasennuksia ja liikelahjoja. Yrityksen liikevaihto vuonna 2018 oli 11,4milj.€.


ICT-yhtiön yritysmyynnissä työskennellyt Petri Kuivamäki sai puhelun tutulta tilintarkastajalta loppuvuodesta 2005. Hänelle esitettiin kysymys: kiinnostaako yrittäminen? Vastaus oli selkeä, kyllä kiinnostaa. Itse asiassa oli aina kiinnostanut. Työtä pelkäämätön Kuivamäki oli ehtinyt siihen mennessä ehtinyt tehdä vaikka mitä. Nyt oli kuitenkin kysymys vähän isommasta jutusta ja mahdollisuudesta, josta piti ottaa tarkemmin selvää.

Piccolo vaihtoi omistajaa vuonna 2007, jolloin Kuivamäestä tuli uusi pääomistaja ja toimitusjohtaja. Kuivamäki otti hoitaakseen valmiin yhtiön, jota hän alkoi kehittää määrätietoisesti. Vuoteen 2019 mennessä Piccolo on kasvanut, kehittynyt ja tarjonnut työpaikkoja useille kymmenille ihmisille. Sama vauhti jatkuu, investointeja tulevaisuuden varalle tehdään koko ajan.

Yksi yhteyshenkilö koordinoi kaikkia palveluita
Kysyntä on kasvattanut ja muokannut yrityksen palvelurakennetta. Tänä päivänä Piccolo tekee kuljettamisen lisäksi pakkausta, varastointia, kokoonpanoa ja kalusteasennuksia. Lisäksi yrityksessä on lahjashop, joka toimittaa liikelahjoja.

Palveluiden ulkoistaminen ja omaan ydinosaamiseen keskittyminen lisääntyy koko ajan.

”Yhden luukun periaate” on yksi Piccolo Groupin tulevaisuuden kilpailutekijä. Yhä useammat yritykset haluavat toimia palveluntarjoajan kanssa, joka pystyy vastaamaan monipuolisesti asiakkaan tarpeisiin.

—Vuosi 2018 oli meille historiallinen. Me perustimme uuden tytäryhtiön, joka keskittyy kokoonpanotöihin sekä sisälogistiikkaan. Meillä on nyt asiakkaillemme sellainen paketti, joka mahdollistaa usean palvelun ostamisen yhdellä sopimuksella ja yhden puhelinsoiton kautta. Tämä paketti tukee strategiaamme, jossa asiakkaalle tarjotaan eri palveluita saman katon alta. Säästämme asiakkaidemme aikaa ja vaivaa sillä, että yksi yhteyshenkilö Piccololta hoitaa palveluiden koordinoinnin alusta loppuun saakka. Ulkoistettu palvelu vähentää yritysten kiinteitä ja oman henkilökunnan palkkaamiseen kohdistuvia kuluja.

Kun palvelu pelaa, asiakkuudet säilyvät
Ketterästi toimivalle ja nopeasti asioihin reagoivalle kotimaiselle kuljetusyhtiölle on selvästi tarvetta.

—Asiakkaiden luottamus on hieno ja positiivinen juttu. Yhtään asiakkuutta ei voi kuitenkaan pitää itsestäänselvyytenä. Palvelutuotteen pitää toimia moitteettomasti joka päivä, jotta asiakkaiden luottamus säilyy. Suhtaudumme nöyrästi työntekoon ja pyrimme siihen, että voimme pitää asiakaslupauksemme joka päivä, Kuivamäki sanoo.

Piccolon asiakkuudet ovat vakiintuneet ja Vaasassa yritys on ollut alansa ykköstoimijana jo useamman vuoden ajan. Liiketoiminta ei kuitenkaan nojaa yhden ison asiakkuuden varaan, vaan mukana on kaikenkokoisia asiakkaita. Vaasan lisäksi Piccolo kuljettaa ja palvelee myös Seinäjoella ja Kokkolassa.

Yritykselle on kunnia-asia, että kaikille työntekijöille riittää töitä. HR-asiat ja rekrytoinnit pitää olla hallinnassa, jotta henkilökunta viihtyy ja asiat sujuvat. Lisäksi johdon tulee tarkkailla kulujen seurantaa, asiakassuhteiden ylläpitoa ja jatkuvaa toiminnan kehittämistä.

Investoinnit tukevat palveluita
Vaikka ahkera työskentely tuottaa tulosta, se ei kuitenkaan riitä kannattelemaan yli 120 ihmistä työllistävää yritystä. Piccolo Groupissa investoidaankin jatkuvasti nykyaikaisiin koneisiin, järjestelmiin ja tiloihin.

—Varastointipaikkoja on tällä hetkellä lähes 16 000 ja uusi 3000 hyllypaikan laajennus on pian käyttövalmiina. Hyllyvarastot on muutettu kapeakäytävävarastoiksi ja trukkikalusto on uusittu. Varaston-hallintajärjestelmässä siirrytään uuteen systeemiin, jota voidaan käyttää myös mobiilissa. Tulevaisuudessa kone vie miehen oikean lavan luo, eikä päinvastoin. Muun muassa näillä toimilla pyrimme minimoimaan manuaalista työtä ja turhia askeleita, ja tätä kautta tehostamaan toimintaamme.

Tulevien vuosien tavoitteena on maltillinen ja johdonmukainen kasvu- ja kehitystyö. Kuuntelemme asiakkaitamme ja vastaamme kysyntään, Kuivamäki sanoo.

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle